Marte Meo – prirodna podrška razvoju

Biti roditelj zasigurno je jedna od najljepših, ali i najsloženijih i najzahtjevnijih uloga koje čovjek u životu može dobiti. Biti odgovoran za jedan mali ljudski život nije baš mali teret. Ne želimo podbaciti ni u kojem smislu kad je naše dijete u pitanju! Želimo biti sigurni da mu našim postupcima činimo dobro i da mu ne štetimo ni na koji način, te da smo na pravom putu da podignemo i odgojimo jednog dobrog i sretnog čovjeka.

Iako nas usrećuje kao nijedan drugi, možemo reći da taj naš roditeljski „posao“ ipak nije nimalo lak! Svaki dan očekuje nas neki novi izazov, a što je dijete starije izazovi postaju sve složeniji.

 

Evo kako neki od tih izazova mogu izgledati:

  • vaše dojenče neutješno plače, a vi ne možete shvatiti zbog čega, niti se možete domisliti što učiniti kako bi ga umirili…
  • vaše jednogodišnje dijete još uvijek ne uspostavlja kontakt očima, odsutno je i ne reagira na vaše pokušaje da pridobijete njegovu pozornost…
  • vaše dvogodišnje dijete još ne govori, a niste sigurni ni da razumije kada mu se obraćate…
  • vaše trogodišnje dijete pokazuje agresivna ponašanja prema sebi i drugima bez vama vidljivog razloga…
  • vaše četverogodišnje dijete ima „napadaje bijesa“ ako istog trena ne dobije ono što želi…
  • vaše petogodišnje dijete teško može usmjeriti pažnju na određeni sadržaj, imate dojam da stalno skače s jedne aktivnosti na drugu…
    …itd… itd…

Ako ste se prepoznali u nekoj od ovih situacija ili vas muči neka druga situacija, ne brinite – možemo vam pomoći, a načini i putevi kojima to možemo postići objedinjeni su u metodi koja se naziva – Marte Meo!

Marte Meo je prirodna podrška razvoju tj. metoda rada koju je razvila nizozemska socijalna pedagoginja Maria Aarts sedamdesetih godina prošlog stoljeća. Naziv metode – Marte Meo – odabrala je prema latinskom izrazu mars martis što bi u prijevodu značilo svojim vlastitim snagama. Spoznavši da se nekoga najlakše može navesti da se ponaša na određeni način tako da mu se pokazuje ono što već dobro radi, u svom radu počela je koristiti kratke video snimke interakcije djece i odraslih. Gledajući samog sebe u situacijama u kojima nešto dobro radi osoba počinje rasti i napredovati – svojim vlastitim snagama.

Osnovni ciljevi Marte Meo metode su ohrabriti roditelje da koriste svoje intuitivne, unutarnje resurse za poticanje razvoja djece te potaknuti djecu da optimalno koriste svoje urođene sposobnosti naglašavanjem djetetovih pozitivnih osobina.

U Marte Meo terapiji putem video analize snimki svakodnevnih situacija interakcije djeteta s drugim osobama podupiru se prirodne komunikacijske sposobnosti. Snimaju se prirodne i svakodnevne situacije kod kuće ili u ustanovi, i to slobodna igra (cca 5 minuta) te strukturirana situacija – hranjenje, presvlačenje, obuvanje ili igra s pravilima (cca 5 minuta). Marte Meo terapeut upućuje osobe koje žele poboljšati komunikaciju na pozitivne elemente komunikacije ili obrasce koje su ostvarili i samim njihovim identificiranjem potiče aktiviranje i razvijanje vještine koja omogućuje i proširuje konstruktivnu interakciju i razvoj.

Marte Meo metoda primjenjuje se diljem svijeta, a razvijeni su i Marte Meo programi za rad s dojenčadi, djecom predškolske i školske dobi, odraslima, starima i nemoćnima. Ova metoda je s godinama postala jedinstvena cjeloživotna prirodna potpora komunikaciji i danas je prihvaćena u 41 zemlji. Primjenjiva je u svim slučajevima otežane komunikacije, a posebice se pokazala učinkovitom u radu s djecom s poremećajem spektra autizma, djecom s višestrukim teškoćama u razvoju kao i odraslim osobama s poteškoćama komuniciranja.

Pozitivni pristup problematici, tj. traženje i jačanje samo pozitivnih obrazaca i dobrih komunikacijskih točaka, a ne kritiziranje i “peglanje“ onog što vidimo da je loše, rezultira snažnijom motivacijom sudionika i bržim napretkom u odnosu na postavljene ciljeve rada. Zato Marte Meo sve češće postaje prva metoda izbora za stučnjake koji se bave djecom i odraslima s teškoćama u komunikaciji.

Kristina Grbić, prof. psihologije, Marte Meo terapeutkinja

psihološko-logopedski kabinet